1996

Rogulus: Realizacja akcji i instalacje pt: Psychocepchalus w galerii Spichrz 7. Cała przestrzeń 400 m2 mrocznych pomieszczeń tworzących jeden z poziomów galerii, została wykorzystana jako miejsce realizacji - sesji medytacyjnych i przygotowań do wystawy. Ściany pomieszczeń zostały pokryte farbą. Autor wyrył w nich fragmenty tekstów mówiące o transformacji świadomości. W trakcie performance autor znalazł się w kręgu ognia powstalym po rozbiciu metalowych rzeźb.

Elementem realizowanych działań były przedmioty - rzeźby - rekwizyty wykonane przez samego autora.

W roku 1996 Rogulus zrealizował w Spichrzu 7 kilka akcji, uwypuklających znaczenie i rolę doświadczenia jakim jest przekroczenie opisu świata jakim posługujemy się w naszym zyciu codziennym i uaktywnienie odmiennych aspektów świadomości. Było to niejako zaglądanie WGŁĄB własnej Jaźni; wgłąb świadomości - kierowanie sie się ku odmiennym stanom świadmości będącym do osiagnięcia dzięki podniesieniu poziomu własnej energii.

Poniżej: Rogulus w trakcie akcji Traktus

Istotą akcji Traktus było pokonanie specyficznego toru przeszkód i zwilualizowanie procesu dochodzenia do świadomości własnego ciała energetycznego. patrz także >>> kadry z dokumenty z akcji.

W performance realziowanym w galerii Manhattan w Łodzi, Rogulus po raz pierwszy wykorzystał mechanizm przepływu prądu elektrycznego przez metalowe elementy uniformu jaki stosował do tego performance anastepnie przez własne ciało. W ten sposób wizualizował proces stopienia sie z określona forma medytacyjną. Performance nosił tytuł: Meeeditatio. W trakcie przepływu prądu ciało autora było naprzemian paraliżowane lub wpadało w konwulsje drgawek. Rezultatem performance było stworzenie swoistego dzieła malarskiego, które po wydarciu z ram, na końcu performance stało się nowym odzieniem autora. patrz także>>> kadry z filmu dokumentu z performance

 

 

Kolejną akcją zrealizowana w galerii Spichrz 7 był Jupiter. Także w tym działaniu Rogulus wykorzystał całą przestrzeń galerii. Na akcje składał się ciąg zdarzeń , w których autor wykorzystał rozmaite atrybuty, mi.in trumny, mosiężną zbroję, zapadnie mechaniczne i stalowe konstrukcje.

W finale akcji autor dokonał niejako rytualnego oczyszczenia. Wykorzystał do tego pastę, która /niczym w ataku szaleństwa/ po wtarciu w dziąsła wypływała z ust gęstą pianą na podłogę. Wnetrze galerii stało się zarazem podobraziem dla realizacji malarskich przedstawiających układ słoneczny w interpretacji i wg. wizji autora. Pod sklepieniem galerii unosiły się zawieszone na linach trumny, z których autor wydobywał w trakcie działania kolejne rekwizyty. patrz także>>> kadry z dokumentu

W otwartej przestrzeni w pobliżu galerii w sierpniu autor zrealizował akcję Homunculus. W jej trakcie autor użył olbrzymiej, ciężkiej i przeskalowanej, stalowej rakiety wzorowanej na rakietach tenisowych. Także "siatki" były przeskalowane i wykonane ze stali. Autor, sam także w stalowym uniformie, z trudem podnosił ciężką rakietę usiłując odbijać nią i miotać o siatki, wielkie zwierzęce kości. Akcji towarzyszyło wściekłe szczekanie psa odtwarzane z taśmy przez głośniki. Na wystawie Homunculus Rogulus prezentował także instalacje i rzeźby. Poniżej, jedna z nich.